Kék Nefelejcs Citerazenekar
Kék Nefelejcs Citerazenekar
Köszöntő

Köszöntöm kedves Látogatóinkat a Kék nefelejcs citerazenekar honlapján!

Szerencsi Zsuzsanna

zenekarvezető

 
Naptár és ajánló
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Videók

 

Szatmári dallamok

Galga-menti katonadalok

Szlovákia,Százd-10. Országos Jubileumi Citeratalálkozó 2008.

Citeratábor 2007 - Szatmári dallamok

Citeratábor 2008 - Kelet-palóc dallamok

Citeratábor 2008 - Tere-fere polka

Citeratábor 2009 - Székelyföldi dallamok

XV. Országos Népzne Minősítő 2009. - Galga-menti katonadalok

Citeratábor 2011- Kéméndi dallamok

Somogyi népzene

Magyarbődi táncok

 

 

 

 
Olvasd!
Olvasd! : Szakdolgozat- Tiszakécske a citera "bölcsője"

Szakdolgozat- Tiszakécske a citera "bölcsője"

Szerencsi Zsuzsanna  2011.08.16. 21:27

Részlet Szerencsi Zsuzsanna szakdolgozatából

Saját tapasztalataim


6. Saját élményeim és tapasztalataim a citera oktatás folyamán

„A szabadság és szépség felé visz az út, amelyen elindult. És itt nem fontos, hogy az új világból mekkora darab az övé. Határa nem nagy, a néhány legnagyobbak birodalmához nem is fogható. De költő a maga világában és ennél több senki sem lehet.”

/Kodály Zoltán/

 

Ebben a fejezetben saját élményeimről és tapasztalataimról írok, melyeket a citera oktatás folyamán szereztem.

A tiszakécskei népzenei táborok alkalmával rájöttem, hogy a kisgyermekekben fellelhető a kíváncsiság hagyományai, népi hangszerei iránt. A dolgom csak az volt, hogy ezt a kíváncsiságot kielégítsem és játékos feladatokkal fejleszteni tudjam zenei képességeiket. Az eredmény felülmúlta várakozásaimat. A gyermekek minden nyári táborban egy egész kerek csokorral állhattak a gála műsor nagy közönsége elé. Természetesen a sikerélmény sem maradt el, hiszen óriási taps volt a jutalom munkájukért. Ezek után örömmel és kitartással indultak a zenetanulás felé. Ebben az esetben egy magyar népi hangszeren, a citerán.

Büszke vagyok rá, hogy jómagam is kiscsoportvezető lehettem három éven keresztül 2006-2008 között a tiszakécskei Országos- Nemzetközi Népzenei Táborban. Teljesen kezdő kisgyermekekkel foglalkoztam minden évben. Főiskolai tanulmányaim már akkoriban is sokat segítettek nekem a csoportfoglalkozások alkalmával. A motiválásban, mondókák, ritmusok, dalok megtanításában, a csokor összeállításában.

A következőkben részletezem 2007-es táborban összeállított csokrom és tanítói tevékenységem. A módszereket, melyeket használtam egy-egy mondóka vagy dal megtanításánál, a tábor egy hetes időtartama alatt.

Abban az évben 10 kis tanítvány került a kezem alá. A kiscsoportos foglalkozások minden nap 9-13- ig tartottak. Mivel ez egy 6-10 éves kor közötti kisgyereknek hosszú idő, így sok szünetet és játékot terveztem minden napra.

Az első foglalkozás alkalmával nagyon fontosnak találtam, hogy összeismerkedjünk, közelebb kerüljünk egymáshoz a gyerekekkel. Sem én nem is mertem őket, sem ők engem és a gyerekek is idegenek voltak egymás számára. Az ország különböző részéről érkeztek mindannyian. Először is röviden bemutatkoztam és bemutattam a citerát. Elmondtam, hogy egy húros pengetős hangszer, melyet ujjainkkal és pengetővel szólaltatunk meg. Megmutattam, hol találhatók a dallam és a kísérőhúrok, eljátszottam egy dalt. Érdekességképpen elmeséltem nekik, hogy régen ez a szegény, földműves emberek hangszere volt és, hogy saját kezűleg készítették el maguknak a hangszerüket. Valamint volt rá alkalom, hogy egy ember egész bálakat és lakodalmakat végigzenélt egyes egyedül. A gyermekek igazán nagy kíváncsisággal és örömmel hallgattak végig. Végül pedig megjegyeztem, hogy a hét végére mi magunk is egy egész kerek csokrot el fogunk tudni játszani citerán a záró gálaműsoron. Mindezek után arra szántunk időt, hogy a gyermekek megismerkedjenek egymással. Megkértem egyenként mindenkit, hogy mesélje el, hogy hívják, hány éves, honnan érkezett és melyik a kedvenc állata. Ezt a kérdést azért fűztem hozzá, mert én már előre tudtam, hogy azon a héten állatokról szóló dalok szerepelnek majd a csokorban, amit megtanítok. Miután mindenki bemutatkozott ezt nekik is elmondtam. Így motiváltam őket az első napon. Nagyon megörültek. Ekkor tehát már mindenkinek a nevét tudtuk, de hogy meg is jegyezzük egy kis játékkal készültem. Körbeálltunk én pedig a kezembe vettem egy babzsákot. A játék lényege az volt, hogy akinek a nevét mondtam annak dobtam utána a babzsákot. Igyekezni kellett, hogy olyat mondjon a következő, aki lehetőség szerint addig még nem volt. A játék célja megvalósult, hiszen az nap már mindenki a nevén tudta szólítani a társát. Kíváncsi voltam a gyerekek ének hangjára így, hogy megtudjam, hogyan tudnak énekelni és kicsit összehangolódjunk, elénekeltük közösen a Süss fel nap kezdetű, valamint az Elvesztetem zsebkendőmet kezdetű dalokat. Ezek után úgy érzetem éppen eljött az ideje, hogy a citera hangszer kerüljön előtérbe. Mint más hangszereknél itt is nagyon fontos és egyáltalán nem mindegy hogyan is állunk a hangszerhez. Jobb karunk alá vettük a hangszer, majd megmutattam és közben mondtam, hogy tesszük le az asztalra. A jobb lábunknál van a hangszer vége. A feje pedig kicsit ferdén balra néz. Akinek kellett odamentem, segítettem. Ezután a helyes testtartás következett. Enyhe terpeszbe állunk jobb láb hátul, erre fogjuk helyezni játék közben a súlyunkat, a bal láb elöl. (28. melléklet) A helyes kéztartás következett. Jobb kezünket először ökölbe szorítottuk magunk előtt a levegőben. Elneveztük almának. A ball kezünket pedig ráhelyeztük az almára, így az alma mentén meghajlottak az ujjaink. A legvégén pedig kihúztuk az almát a jobb kezünk alól és arra kellett nagyon figyelni, hogy a ball kéz tartása ne változzon. Olyan legyen, mintha még mindig egy kerek almát fognánk. (30. melléklet) Akinek kellett segítettem itt is. A legutolsó lépés pedig az volt, hogy a jobb kezünket a hangszerre helyezzük húrjaival párhuzamosan. Nem egyszerű folyamat ez. Sok dologra oda kell figyelni, de a gyerekek igazán élvezték és szívesen próbálgatták. Többször egymás után is elismételtük ezt a folyamatot. Hogy ne legyen túlságosan monoton egyenként is végignézték egymást a gyerekek és az volt a feladatuk, hogy figyeljék meg mit csinált jól a másik és mit csinált rosszul. Jelentkezés alapján elmondták véleményüket, aztán ezt közösen meg is beszéltük. Az öt nap folyamán minden egyes napot ezzel a feladattal kezdtünk, hogy minél jobban beléjük ivódjon a helyes testtartás. (Továbbá minden foglalkozás alatt, a daltanulás folyamata alatt is mindig kijavítottam őket, ha esetleg rosszul álltak a hangszerhez, vagy nem jól tartották a kezüket.)

Mindezek után eljött a pillanat, hogy megszólaltassuk magát a hangszert. A pengető fogás következett. A levegőben kinyitottuk jobb kezünk mind az öt ujját. Becsuktuk belőle a kisujjunkat és a gyűrűsujjunkat. A maradék hárommal pedig megfogtuk a pengetőt, úgy, hogy az egyik csücske látszódjék ki a három ujjunk közül. (29. melléklet)

 Először én mutattam be hogyan ütjük az egyenletes mérőt, a negyedet (TÁ).  Felhívtam a figyelmet, hogy szép nagy köröket írunk le minden egyes pengetésnél „magam felé”, hogy ne kezdjünk el sietni. Miután ez már jól ment a következő a páros nyolcad (ti-ti) ritmust tanultuk meg hogyan is kell ütni. Megmutattam és közben szóban is segítettem, hogy egyet „magam felé” és egyet „vissza” ütünk. Az irány nagyon fontos! Hogy a gyerekekben még jobban tudatosuljon, ezt a füzetükbe is lejegyeztük és az egyes értékeknél az irányt kis nyíllal is jelöltük. (33. melléklet)

Mielőtt még hozzákezdtünk volna a dalok megtanulásához először úgy gondoltam „be kell járatni” a gyerekek ujjait. Lerajzoltuk egy lapra a kezünket, melyen beszámoztuk ujjainkat. Ez azért fontos, mert a skálázásnál is minden ujjunkat használjuk egymás után nem csak egyet. Mikor melyiket,azt felírtam a táblára. (31. melléklet) Ujjrendet minden egyes dalnál írtam, hogy melyik hangot melyik ujjal fogjuk le. Sokat gyakoroltunk skálát végig játszani a hangszeren oda- vissza. Először csak negyedes pengetéssel, majd mikor ez már jól ment utána nyolcados pengetéssel. A változatos munka kedvéért sokat énekeltünk. Elővettük a csokorban szereplő dalokat, melyeket hallás után tanultak meg minden alkalommal a gyerekek. Ezek után osztinátó kíséretet csatoltunk a dalokhoz. Tapsoltunk, vagy éppen egyenletes járással meneteltünk a dal éneklése alatt, de előkerültek ritmus hangszerek is mint a tikfa, csörgő, csörgőkarika. Szerettem volna „kinyitni” a gyermekek hangját. Először elég bátortalanul énekeltek. Egy mondókát vettem elő: Nincs szebb madár mint a lúd…[1], melyet miután megtanultunk halk-hangos váltakozásával is megpróbáltuk elmondani. Ha a szám elé tettem a kezem, akkor halkan kellett mondani, ha messze tettem a kezem a számtól, akkor hangosan kellett mondani. Miután ezt jól begyakoroltuk, csak hangosan nagy hangerővel többször egymás után is előadtuk a mondókát. A legvégén pedig egy kiválasztott hangon énekeltük (folyamatos G hangon), felhívtam a gyerekek figyelmét, hogy a hangerő ne csökkenjen az előző próbálkozáshoz képest. Ráéreztek és nagyon szépen énekeltek ezek után minden dalt. Másik fontos feladatom volt, hogy a gyermekek érthetően szépen artikulálva mondják a mondókát vagy énekeljék a dalokat. Erre igazán jó gyakorlat volt, hogy egy- egy dalt csak magánhangzókkal is elénekeltünk. Ekkor a gyerekeknek kerekre kellett nyitni a szájukat és utána rögtön elénekeltük szöveggel is figyelve az artikulálásra. Ezek a gyakorlatok nagyon sokat segítettek nekik a szép éneklésben. Játékosságuk révén, pedig nagyon élvezték a gyermekek a tanulást. Már alig várták, hogy megtanuljanak egy dalt citerázni. Elsőnek a Süss fel nap… kezdetű gyermekdalt választottam. Felírtam a táblára az ütés irányokat, valamint a dal ritmusát, dallamát, szövegét és mellé az ujjrendet is. (32. melléklet) A dalt lassan ütemenként, sorontént kezdtük megtanulni. A gyerekeknek egyenként is segítettem minden alkalommal. Irányítottam a kezüket vagy szóban segítettem. Sokszor dicsértem őket, hogy érezzék ügyesek ebben a nem is egyszerű feladatban.

Második dalunk a Csigabiga…[2] kezdetű gyermekdal volt. Amellett, hogy itt már több mindenre kellett odafigyelni ritmikailag, itt már a hangkészlet is három hangból tevődött össze. Míg a Süss fel napban szó- lá, itt ez kiegészül lá-szó-mi. Játszottunk is a dallal hideg- meleg játékot. Elrejtettünk egy füzetet és a többiek segítségével kellett megtalálni.

Harmadik dalnak a Cicuskám... [3] kezdetű gyermekdalt választottam. Ezzel a dalocskával is játszottuk, hogy a dallam minél jobban megragadjon. Bekötöttük egy gyerekeknek a szemét és az volt a feladata, hogy elkapjon valakit, aki utána a helyére állhatott. Semmi más segítsége nem volt, csak hogy a gyerekek ezt a kis dalocskát énekelték és neki hang alapján kellett tájékozódni.

Negyedik egyben utolsó dalunk volt a héten az Ilyen cica mellett…[4] kezdetű gyermekdal. Ez volt a legnehezebb az össze dal közül. Úgy gondoltam, ha valakinek nem fog menni, akkor talán az szólót énekel, vagy dűvőzik (egyenletes mérő dó hangon), de sok kisgyerek magáévá tette a dalt.

A dalok megtanulása után a dolgunk az volt, hogy összeállítsuk egy kerek csokorrá. Erre már a negyedik nap sort kerítettem, hogy a gyerekeknek legyen idejük memorizálni a csokor felépítését mire színpadra kell lépni. Úgy terveztem, hogy az Gála előtti napon már csak a kész csokrot kelljen gyakorolni. 

 

v     Nincs szebb madár...

  • Nagy lélegzetvétel.
  • Egyszer közösen artikulálva, hangosan elmondtuk a mondókát.
  • Közben felkészültünk az első dalra: kezdőhangra tettük az ujjunkat, pengető már a kezünkben volt ekkor is.

 

v     Süss fel nap…

  • Egyszer közösen elciteráztuk a dalt.
  • Citera és ének együtt.
  • Ismét ének együtt kísértek a tenor citerások.
  • Majd még egyszer közösen játszottuk együtt citerával.

 

v     Csigabiga…

  • Egyszer eljátszottuk citerával és énekkel együtt közösen.

 

v     Cicuskám…

  • Egyszer elénekeltük a dalt tenor citera kísérettel.
  • Ez után a tenor citerások még egyszer eljátszották a dallamot.
  • Harmadjára a prímciterások játszották el a dallamot.
  • Ének és citera együtt.
  • Citera közösen.

 

v     Ilyen cica mellett…

  • Ének közösen. Dallamot játszott az, aki meg tudta tanulni ezt a nehéz dalt, aki nem az pedig dűvőzött.

 

A sorrendet nem volt nehéz megtanulni, hiszen a hét folyamán szándékosan olyan sorrendben tanultuk meg a dalokat, ahogy a csokorban is következnek egymás után. Fontos szempont volt, hogy különböző nehézségű dalok szerepeljenek a csokorban. Ez abban is megmutatkozott, hogy nőt a dalok hangkészlete is, valamint ritmikailag is változatosabbak, nehezebbek lettek.

A foglalkozásokon a gyerekek félkörben elhelyezett asztalon játszottak, míg én velük szemben egy külön asztalon mutattam be a feladatokat. Ha valaki nagyon ügyes volt jutalma az volt, hogy kijöhetett az én asztalomhoz és egyedül bemutathatta a többieknek mit is tud. Sokat kellett differenciálni, hiszen a gyermekek életkorából adódóan is volt, aki könnyebben tanult. Nekik plusz dalokat gyűjtöttem, melyeket kotta és ujjrend alapján egyedül tanulhattak meg vagy külön elhúzódva a teremben vagy szabadidejükben délután, melyeket másnap ellenőriztem.

Az egy hét alatt sok módszert alkalmaztam ilyen például a dicséret, beszélgetés, bemutatás. A gyermekek közötti esetleges konfliktusokra is igyekeztem mindig reálisan rálátni, úgy hogy a gyermekek is tanuljanak a megoldásból.

A három év alatt, míg kiscsoportvezető lehettem a tiszakécskei táborban, nagyon jól éreztem magam, sok új tapasztalatot szereztem. Megbizonyosodtam róla, hogy pedagógusként szeretnék dolgozni és saját zenekart szeretnék alakítani kisgyermekekből. Ez a terv lassan megvalósulni látszik. Városomban nagy az igény az efféle szabadidőtöltésre. Tapasztalataim szerint a gyermekek nagyon érdeklődőek.

 

 


[1]Forrai Katalin: Ének az óvodában, Editio Musica Budapest, 2004, 126.o.-48.

[2] Forrai Katalin: Ének az óvodában, Editio Musica Budapest, 2004, 159.o.-121.

[3] Forrai Katalin: Ének az óvodában, Editio Musica Budapest, 2004, 131.o.-61.

[4] Forrai Katalin: Ének az óvodában, Editio Musica Budapest, 2004, 182.o.-167.

 

 
A pontos idő
 
Névnap :)

 
RÓLUNK:)

Bemutatkozó szöveg

 
Menü
 
Együttesek
 
Művelődés,népzene
 
Egyéb
 
Kodály Zoltán

"Hisszük, hogy az emberiség boldogabb lesz, ha megtanul a zenével méltóképpen élni. S aki csak valamit is tesz ezirányban, már nem élt hiába."

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierj&#232;t!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre